Just nu: 10% rabatt på hela din beställning! Rabatten dras automatiskt av i kassan!

Köpvillkor

  1. Om Frejdolin
  • Org.nr 860622-7141
  • Företagets namn; Rönnkvist, Emma
  • Godkänd för F-skatt
  • Företaget har sitt säte i Falun. Företagets postadress är Polhemsvägen 13c, 79132 Falun
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]
  • Du måste vara över 18 år för att beställa av oss. Är du minderårig krävs enligt lag målsmans tillstånd vid handel på nätet.
  1. Leverans
  • Normalt skickas din order inom 1-3 dagar vid köp av färdiga produkter som finns i lager.
    Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • OBS! Vid köp av produkter som ej finns i lager (som tillverkas efter beställning) är normal leveranstid ca 4 veckor för klädesplagg och 1-2 veckor för accessoarer så som mössor och pannband. Normalt skickas din order 1-3 dagar efter att produkten är färdigsydd.
  • När er order är färdig och skickas från oss får ni ett mail med information om att er order är på väg.
  • Vi reserverar oss mot att oväntade situationer kan uppstå, som exempelvis sjukdom hos sömmerskan, vilket kan försena din leverans. 
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • Vårt ansvar upphör efter inlämning till fraktbolaget.
  • Ordern skickas med PostNords varubrev som standard och frakten är spårbar.
  • Du som kund ansvarar för att den leveransadress du lämnat till oss är riktig. Står inte ditt namn på dörren eller brevlådan är det viktigt att du skriver en så kallad C/O adress.

    OBS! Vid outhämtat paket skickas en faktura på 250SEK om du vill ha paketet skickat på nytt, då vi blir tvungna att betala både ny frakt och returfrakten samt straffavgift. Om du inte vill att vi skickar paketet på nytt återbetalas beloppet för varorna, dock ej frakt kostnaden om 250SEK.

  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i svenska kronor (SEK) och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantörer, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 
  • Ångerrätten gäller endast färdiga produkter. De plagg som sys upp efter beställning omfattas inte av ångerrätten. Ångerrätten gäller heller inte beställda metervaror som är klippta efter kundens behov.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela oss att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas via e-post till [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omgående och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur pga ångrat köp. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och gärna i ursprunglig förpackning.
  • Vid retur får produkten ej vara använd eller tvättad. (Endast testad)
  • Plagg skall vara hela och rena, pga allergier kan vi inte ta tillbaka plagg som har päls/hår från djur på sig. Därför måste eventuell päls som fastnat på plagget tas bort noggrant innan plagget returneras till oss. 
  • Tänk även på att det är du som kund som ansvarar för varans skick efter att du mottagit den från oss. Det är alltså du som kund som ansvarar för varan under returtransporten. Vi rekommenderar att du paketerar en eventuell retur väl så att varan inte skadas under transporten till oss och att den skickas spårbart. Vi ansvarar inte för returpaket som kommer bort under frakten.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Detta gäller alla kläder/produkter som sys upp efter beställning utifrån dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras genom meddelande via e-post till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Inför tillverkning förtvättas alla tyger i parfymfritt tvättmedel. Vi rekommenderar att det färdiga plagget tvättas skonsamt i 30-40 grader.

  • Alla våra produkter är egentillverkade i liten skala  och det kan innebära små variationer i tillverkningen. Vi strävar efter att alla plagg ska hålla en hög kvalité men mindre variationer i utseende kan uppstå vid manuell mätning, tillskärning och sömnad. Dessa variationer är en del av det som gör slow fashion/småskaligt tillverkade produkter så unika.
  • Tygernas motiv-placering kan ibland skilja sig från plagg till plagg. Varan du får hem ser därmed kanske inte exakt ut som den du sett i vår webshop. 
  • Vi garanterar inte att bilderna i vår webshop återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker självklart alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • Vid tillverkningen av klädesplagg används i vissa fall ett vattenlösligt textil-lim som det kan ibland finns mindre rester kvar av på det färdiga plagget, men som försvinner vid första tvätt.
  • Det nämnda i punkterna ovanför är inte skäl nog till återköp/reklamation!

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Frejdolin accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Frejdolin är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish, kortbetalning via Nets samt överföring via Bankgiro (enbart för företagskunder).
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Frejdolin är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.